Cinco De Mayo heeft een diepere spirituele betekenis dan je zou denken.

 

Zijn redding en aanwezigheid zijn bij je ondanks alle aardse problemen.

 

We herinneren ons hoe God ons de kracht kan geven om te triomferen als we ons in de minderheid voelen.

 

Bid voor degenen die we kennen, onze families en misschien ook voor onszelf die Gods kracht nodig hebben.

 

Ik heb deze week iets nieuws geleerd. Misschien wist je dit al en misschien had ik het ooit al vergeten, maar wist je dat Cinco de Mayo de overwinning van het Mexicaanse leger op de superieure Franse strijdkrachten viert op 5 mei 1862, in de Slag om Puebla?

 

De Mexicaanse strijdkrachten waren in de minderheid, hadden minder wapens en waren niet zo goed getraind, maar waren in staat het Franse leger te verslaan, dat als een van de beste ter wereld werd beschouwd. Een in de minderheid zijnd Mexicaans leger onder leiding van Ignacio Zaragoza (een 33-jarige Texaan) versloeg de binnenvallende Franse troepen bij het kleine stadje Puebla de Los Angeles tijdens de Frans-Mexico-oorlog. De terugtrekking van de Franse troepen betekende een grote overwinning voor het Mexicaanse volk en symboliseerde het vermogen van het land om zijn soevereiniteit te verdedigen tegen een machtige buitenlandse natie. Het was een grote morele overwinning voor Mexico en gaf hen hoop, vastberadenheid en aanmoediging om tegen de Fransen te vechten en uiteindelijk te zegevieren.

 

Volgens Wikipedia werd Cinco de Mayo voor het eerst gevierd in de VS door Mexicaanse mijnwerkers in Californië en wordt het sinds 1863 onafgebroken gevierd in de VS, waarbij de nadruk ligt op de Mexicaanse cultuur, muziek en eten.

 

In Mexico is Cinco de Mayo niet zozeer een feest, maar meer een herdenkingsdag, ter herdenking van de overwinning van Mexico op de Fransen tijdens de Slag om Puebla.

 

Hoewel de typische Cinco de Mayo-vieringen zich misschien concentreren op margarita's en taco's, geloof ik dat er op deze dag een geweldige spirituele les voor ons is. Ook wij kunnen er een Herdenkingsdag van maken. We kunnen ons herinneren hoe God ons de kracht kan geven om te triomferen als we ons in de minderheid en minder krachtig voelen dan de problemen waarmee we in het leven worden geconfronteerd.

 

Hoewel Cinco de Mayo geen religieuze feestdag is, kunnen we eraan denken om te bidden voor degenen die we kennen, onze families en misschien ook voor onszelf, die Gods kracht nodig hebben ondanks de overweldigende overmacht.

 

Ik nodig je uit om dit vandaag met mij te bidden. Ik denk dat dit een goede manier is om ons Cinco de Mayo-feest te beginnen!

 

God van alle naties, talen en stammen, ik kom vandaag naar u toe op Cinco de Mayo om te bidden. Ik bid voor mijn familie, vrienden, geliefden en zelfs voor mezelf nu we geconfronteerd worden met tijden van strijd tegen krachten die veel groter zijn dan onze eigen kracht en macht. We zullen ons het verhaal herinneren van David en Goliath en hoe David de reus versloeg met een enkele steen en een katapult. Mogen wij het vertrouwen van David in u hebben, zoals toen hij zei: ‘Laat niemand de moed verliezen vanwege deze Filistijn; uw dienaar zal met hem gaan vechten.’ (1 Samuël 17:32 NBV) Nu bid ik in gebed om meer kracht, bemoediging en geloof om te strijden met het Zwaard van de Heer, het Woord van God, en de strijd niet op te geven omdat we bang zijn dat we niet sterk genoeg zijn . Help ons in plaats daarvan om samen met David te verkondigen: ‘Jij komt tegen mij op met zwaard, speer en speer, maar ik kom tegen jou in de naam van de Almachtige Heer… Vandaag zal de Heer je aan mij uitleveren… en de hele wereld zal dat doen. weet dat er een God in Israël is…want de strijd is van de Heer.” (1 Samuël 17:45,46,47)

 

Ik dank u, God, dat “ik alle dingen kan doen door Christus die mij kracht geeft.” (Filippenzen 4:13). In mijn persoonlijke leven, in de gevechten en worstelingen waarmee ik en mijn familie en dierbaren worden geconfronteerd, verkondig en zwaai ik het Zwaard van de Heer, waarbij ik deze beloften uit uw Woord over mijn leven, mijn familie en vrienden verkondig.

 

Lukas 1:37 Want niets zal bij God onmogelijk zijn.

Markus 9:23 En Jezus zei tegen hem: ‘Als u het kunt?’ Alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft.

Markus 10:27 Jezus keek naar hen * zei: 'Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God; want bij God zijn alle dingen mogelijk.”

Matteüs 17:20 En Hij zei tegen hen: Vanwege de kleinheid van uw geloof; want voorwaar, ik zeg je: als je een geloof hebt ter grootte van een mosterdzaadje, zul je tegen deze berg zeggen: ‘Ga van hier naar daar’, en hij zal bewegen; en niets zal voor jou onmogelijk zijn.

Jesaja 41:10 ‘Wees niet bang, want ik ben bij je; Kijk niet bezorgd om u heen, want Ik ben uw God.

Ik zal je sterken, ik zal je zeker helpen, ik zal je zeker steunen met Mijn rechtvaardige rechterhand.’

 

Ere zij God! Moge het Zwaard van de Heer en de kracht van de Naam van Jezus elke vijand verslaan en ons de overwinning in de strijd brengen. Vader, ik dank u dat u ons vandaag helpt, die uw bescherming, kracht en aanmoediging nodig hebben. Amen.

 

Terwijl u kijkt naar of deelneemt aan de vreugdevolle vieringen van Cinco de Mayo, denk dan aan de goedheid van uw God, en dat Zijn redding en aanwezigheid bij u zijn ondanks alle aardse problemen uit het verleden, het heden en de toekomst.